KROŠNJA – KANALI – PRIKUPLJANJE SREDSTAVA

Oblast koja je mnogo važnija za NVO sektor nego za komercijalni biznis je prikupljanje sredstava i načini na koji se ono odvija i komunicira. Ovde ćemo se najviše fokusirati na to kako da prilagodite svoje projekte potrebama potencijalnih donatora tj. na deo koji je povezan sa komunikacijom.

Najvažnija stvar za vašu uspešnu komunikaciju sa donatorima biće nivo truda koji ste uložili da razumete njihove tačke gledišta i koliko ste uspeli da u skladu sa tim prilagodite svoju ponudu.


Mnogo je saveta o tome kako treba da pre svega sprovedete istraživanje o donatoru i pripremite svoju prezentaciju proizvoda koju ste bazirali na okidačima koje ste identifikovali tokom tog istraživanja. Ako znate da, na primer, određeni donator ili kompanija kojoj nudite svoj projekat drži do održivoti, potrudićete se da naglasite koliko je Vaš projekat posvećen toj temi između ostalog. Ovo ne znači da ćete izmišljati stvari koje ne postoje. Ako Vaš projekat nema dimenziju održivosti, nemojte je lažirati. Bolje razmislite o drugom donatoru. Ili osmislite novi projekat koji će biti relevantan za ovog donatora.


Možete proširiti svoju mrežu podrške/donatora ako:

  • pretražite uspešne kompanije;
  • pretražite izvore drugih organizacija;
  • koristite otvorene i dostupne izvore koje nudi država ili druge institucije.


Ključn poruka u ovom procesu je: Preuzmite preduzetničku ulogu!


Ovo vam kao NVO možda neće ići prirodno ali činjenia da ne stvarate profit ne znači da Vam nisu potreban sredstva da biste funkcionisali, a posebno ako su Vam ta sredstva potreban da biste se bavili problemima koji nisu komercijalne prirode.


U tom smislu, Vaša ključna prednost je Vaš cilj emocije koje ste u stanju da na osnovu njega izvučete. Važnost teme kojom se bavite u svom poslu i efekti koje Vaš rad ima na društvo (i na kraju na korisnike potencijalnog donatora).


Treba da se postavite kao saveznik komercijalnih kompanija, kao neko ko pomaže njihovim korisnicimada reše neke važne izazove sa kojima se suočavaju.


Saveti za prezentaciju potencijalnim donatorima:

  • Dobro se pripremite – pronađite što više podataka o osobi/kompaniji i prilagodite prezentaciju u skladu sa njima.
  • Pričajte priču iz njiovog ugla.
  • Naglasite benefite.
  • Objasnite i racionalne i emocionalne benefite.
  • Struktura – pozadina, trenutni predlog projekta, benefiti od projekta za njih, dodatni detalji o realizaciji, rezime, zaključak.
  • Ako Vam je potrebna određena cifra, navedite je.
  • Govorite jdnostavno – nemojte previše komplikovati.
  • Završite kratkom promotivnom prezentacijom (elevator pitch)


Još jedan vid prikupljanja sredstava koji je sve popularniji poslednjih godina je grupno finansiranje (crowdfunding).


Masovno finansiranje je metoda prikupljanja kapitala kroz kolektivne napore prijateja, porodica, klijenata i pojedinačnih investitora.


Ovaj pristup koristi kolektivne napore velike grupe pojedinaca — pre svega onlajn preko društvenih medija i platforme za grupno finansiranje — što njihovim mrežama daje prednost velikog dometa i izloženosti.

Tipovi grupnog finansiranja


Izbor metode grupnog finansiranja zavisi od tipa proizvoda ili usluge koju nudite kao i od vaših ciljeva u vezi sa rastom. 


Grupno finansiranje zasnovano na donacijama


Uopšteno govoreći, možete uzeti za primer bilo koje grupno finansiranje pri kome nema povrata novca investitorima. Uobičajene inicijative za grupno finansiranje zasnovano na donacijama je prikupljanje sredstava za otklanjanje posledica katastrofa, dobrotvorne svrhe, neprofitne organizacije i medicinske troškove.


Grupno finansiranje zasnovano na nagradi


Grupno finansiranje zasnovano na nagradi uključuje pojedince koji podržavaju njihov biznis u zamenu za „nagradu“ koja je obično neki vid proizvoda ili usluge za koju ta kompanija prikuplja sredstva. Iako ova metoda podrazumeva nagradu za investitora, i dalje se generalno smatra grupnim finansiranjem koje se zasniva na donacijama jer nema finansijske dobiti ili povrata kapitala. Ovaj pristup je popularan na platformi „Fundable“ kao i na drugim poznatim platformama za grupno finansiranje kao što su „Kickstarter“ i „Indiegogo“ jer omogućava vlasnicima biznisa da podstiču svoje finansijere bez velikih dodatnih troškova ili prodaje udela u vlasništvu.


Grupno finansiranje zasnovano na kapitalu


Za raziku od prethodne dve metode, grupno finansiranje zasnovano na kapitalu omogućava finansijerima da postanu delimični vlasnici kompanije tako što razmenjuju kapital za deonice. Kao vlasnici udela, oni dobijaju povrat finansija od svoje investicije i na kraju dobijaiju udeo u profitu u formi dividendi ili distribucije. Zbog prirode funkcionisanja ovog biznis modela, on nije primenljiv u NVO sektoru.

Popularne platforme za grupno finansiranje:

1. Kickstarter

Kickstarter je sajt gde kreativni projekti dobijaiju grupno finansiranje zasnovano na donacijama. 

2. Indiegogo

Dok Kickstarter održava svoj glavni fokus na kreativnim projektima koje sajt podržava, Indiegogo odobrava kampanje za grupno finansiranje zasnovano za donacijama za skoro sve – muziku, hobiste, lične fiinansijske potrebe, dobrotvorne svrhe i bilo šta drugo što može da Vam padne na pamet (osim investicija). 

3. Crowdfunder

Crowdfunder.com je platforma za prikupljanje investicija (bez nagrada), i ima jednu od največih i najbrže rastućih mreža investitora. 

4. RocketHub

Rockethub omogućava finansiranje zasnovano na donacijama za širok spektar kreativnih projekata.

Ono što izdvaja RocketHub su njihovi programi FuelPad i LaunchPad koji pomažu vlasnicima kampanja i potencijalnim partnerima u promociji i marketingu da se povežu i sarađuju zarad uspeha kampanje.

5. Crowdrise

Crowdrise je platforma za finansiranje zasnovano na donacijama za društvene i dobrotvorne svrhe. Oni su privukli zajednicu dobročinitelja i finansiraju razne socijalne probleme i potrebe.

Očigledno je grupno finansiranje privlačna opcija jer omogućava prikupljanje manjih količina sredstava od različitih donatora ne opterećujući nikoga pojedinačno sumom oko koje bi se preznojavali, međutim, izvedba, naročito putem onlajn platformi, nije tako laka i zahteva dubinsku evaluaciju i poznavanje mnogih finansijskih i pravnih aspekata i zato „nemojte ovo pokušavati kod kuće“ samo iz zabave.

94%
Buy now
српски