Kažu da je priroda najbolji učitelj za one koji slušaju.
Ovo nas je inspirisalo da iskoristimo jednu od njenih fascinantnih tvorevina da bismo objasnili metodu kreiranja modela strategije eksterne komunikacije korak po korak i bez (previše) stresa.
U ovom uputstvu koristićemo ekosistem drveta kao simbol procesa razvoja strategije komunikacije.
Svaki dio drveta predstavlja određeni dio procesa, a njihov pun potencijal se ostvaruje tek kad se koriste zajedno da bi se postigao određeni cilj u komunikaciji.
Na koji način je drvo slično strategiji komunikacije?
Stabilno je i čvrsto.
Dugotrajno je.
Mijenja se i prilagođava.
Teži ka svom krajnjem cilju – da raste.
U tekstu koji sledi analiziraćemo svaki dio i objasniti njegovo značenje, zašto je važan i kako Vi kao organizacija možete da ga koristite.
KORENI – IDENTITET ORGANIZACIJE – ZAŠTO NAM JE POTREBAN?
“People don't buy what you do, they buy why you do it”
Simon Sinek
Pošto ne postoji naprijed ako ne postoji i nazad kao što nema kraja bez početka, svako veliko drvo, ideja razlog ili uspeh mora od nečega nastati. Duboko u tlu Vaše mašte nalazi se zemljište koje se formira na osnovu identiteta Vaše organizacije.
I to je dobro.
Ne samo dobro, već i veoma važno jer su istraživanja mnogo puta pokazala da kompanije sa jakim identitetom posluju bolje od drugih.
Vjerujemo da ovo nije samo osobina organizacija u sektoru biznisa već da je to opšti mehanizam interakcije koji se sreće u svakoj organizaciji i da se može reći da to pravilo važi za bilo koju grupu ljudi okupljenih oko jednog cilja – od porodice do NVO.
Ako ste se pitali zašto…
…ovo je razlog.
Kada organizacija ima jak identitet njeni zaposleni, volonteri, korisnici pa čak i donatori su više angažovani u radu na postizanju zajedničkog cilja.
Naravno da ovo nije jedini sastojak uspjeha ali se pokazalo da je neophodan.
Figure 4 – Why identity is important for an organization? Source: Internal
KORENI – IDENTITET ORGANIZACIJE – KAKO GA STVORITI?
“Hoćete li mi reći, molim Vas, kuda treba da idem dalje?“
„To umnogome zavisi od toga gdje želiš da stigneš“ reče mačka.
„Nije mi mnogo važno gdje…“ odgovori Alisa..
„Onda nije važno kojim ćeš putem krenuti“ reče mačka.
„…samo da stignem NEGDE“ dodala je Alisa kao objašnjenje.
„O, to sigurno hoćeš“ reče mačka „samo ako budeš hodala dovoljno dugo“.
Lewis Carroll – Alisa u zemlji čuda
Figure 5 – Alice in Wonderland. Source: http://thomaskinkadehq.com/product/alice-in-wonderland/
Da li imate misiju i viziju? Da li imate napisane vrednosti ili svrhu Vaše organizacije?
Kako ih koristite unutar i vam Vaše organizacije?
- Na koji način su Vam pomogle da privučete volontere i izvore financiranja?
- Da li su Vam pomogle da razvijete sadržaj komunikacije sa svojom publikom?
- ili da pronađete neki novi kanal komunikacije sa njima?
Ovaj dio je već detaljno objašnjen u Internal MakeOver uputstvu, koji Vas vodi kroz ceo proces unapređenja/definisanja organizacionih vrednosti, misije i vizije. Ako ste preskočili taj dio, vratite se jer on predstavlja ključni element uspješnog razvoja strategije komunikacije. A ako ste to već uradili, sledećih nekoliko stranica će Vam možda dati neku novu ideju.
Proces Vašeg eksterne transformacije će teći kroz sledeće faze:
- Određivanje Vašeg identiteta – posmatranje svrhe postojanja, osnovnih vrednosti i ciljeva organizacije – fomulisanje misije, vizije i vrednosti;
- Kreiranje Vašeg indentiteta – uobličavanje vaše strasti i pretakanje u riječi i boje;
- Komuniciranje Vašeg identiteta – razumijevanje Vaše publike i pronalaženje najboljeg načina na koji im treba prići, imajući u vidu da se Vaš identitet odražava kroz sve Vaše resurse – od Vaše kancelarije, preko zaposlenih do Facebook stranice;
Svi ovi koraci su jednako važni i doprinjeće vašim komunikacionim ciljevima i „biznis“ planu.
Oni su također međusobno povezani kao slojevi torte ili spratovi zgrade i da biste došli do poslednjeg, morate imati određenu čvrstu osnovu – Vašu misiju, viziju i vrednosti Vaše organizacije.
Misija i vizija služe Vam da:
✏ Eksterno:
- inspirišete svoju publiku i dobijete podršku za svoje aktivnosti;
- komunicirate svoje ciljeve donatorima.
✏ Interno:
- budete jasniji;
- možete da mjerite svoj napredak;
- imate strateško usmjerenje;
- odlučite na šta ćete se fokusirati (važno/nevažno);
- produžite životni vijek – organizacija traje čak i kada se ljudi mijenjaju jer postoje zajedničke opšte smjernice.
Misija i vizija kao takve nemaju neku konkretnu vrijednost. Međutim, one dobijaju ogromnu vrijednost ako ih koristite da otvorite diskusiju o tome da li je Vaša organizacija na pravom putu ka njihovom ostvarenju.