Ako imate iskustva u radu u NVO ili u upravljanju njom, sigurni smo da znate da uspjeh organizacije ne zavisi od jednog čovjeka. Svakako je poželjno imati vještu, mudru i obrazovanu osobu na čelu organizacije. Međutim, rad organizacija civilnog društva se zasniva na privlačenju ljudi koji imaju istu viziju za svijet i koji se ka njoj kreću. Zato ta osoba takođe mora da bude i dobar lider.
Ona treba da bude kapetan broda. Ali takođe mora da ima i svoju posadu.
Pre nego što se pozabavimo načinima na koje možemo izvući najbolje iz svakog od „članova posade“, pogledaćemo koji sve tipovi ljudi postoje u organizacijama. Naravno, ovaj dio zavisi od veličine, resursa, namjene, i opisa posla organizacije kao i od drugih faktora.
Svaki tim ima različite članove. Ako razumijete uloge koji svaki član ima u okviru tima, kao i njihove kompetencije i vještine, to će Vam pomoći da bolje sarađujete. Takođe, kada budete obavljali određene zadatke, sledeća teorija Vam može pomoći da odredite koji profil ljudi treba da tražite za njih i u koji profil ljudi treba da investirate.
Sinergija u timu je proizvod razumijevanja i uvažavanja!
Jedna od najrasprostranjenijih podjela uloga u timu je podjela prema Meredit Belbin. On je definisao 9 uloga u timu koje je podijelio u tri grupe:
[1] https://www.belbin.com/about/belbin-team-roles/
Uloge orijentisane na akciju;
Uloge orijentisane na ljude;
Uloge orijentisane na razmišljanje
Kao što vidite, svaka od ovih uloga ima svoje jake i slabe strane.
Razmislite o svom timu i o strategiji koju ste razvili.
-
Koje od ovih uloga već imate u timu?
-
Koje su Vam uloge potrebne da biste sproveli svoju strategiju?
-
Na čije kapacitete treba da se fokusirate i da ih unaprijedite?
S obzirom na nove tendencije u poslovnom okruženju kao i potrebe i ponašanje korisnika, postoje i neke modernije podjele uloga kao što je sledeća:
-
Menadžer/lider tima – osoba koja je zadužena da izvuče najbolje iz tima
-
Osoba zadužena za produktivnost
-
Osoba koja razmišlja kreativno i inovativno
-
Influenser