Da biste u potpunosti odgovorili na pitanje „Kako ćemo do tamo stići?“ morate proći još dva koraka.
Prvi od njih je izrada akcionog plana.
Kada ste definisali opšte i specifične strateške ciljeve, treba da otvorite diskusiju u timu o načinima na koje ćete postići te ciljeve. Akcioni plan predstavlja listu koraka koje ćete preduzeti da biste postigli opšte i specifične ciljeve u definisanom roku. Da bismo Vam pomogli u kreiranju Vašeg akcionog plana, pripremili smo tabelu sa osnovnim podacima koju treba da popunite za svaki od specifičnih strateških ciljeva:
-
Koje aktivnosti ćete sprovesti da biste dostigli svoj specifični cilj?
-
Koji su očekivani rezulatai tih aktivnosti?
-
Ko će biti zadužen da vodi/koordiniše ove aktivnosti?
-
Koji je rok realizacije aktivnosti?
Drugi korak je definisanje resursa za ispunjenje ovog plana.
Nakon definisanja akcionog plana, vreme je da sagledate svoje organizacione kapacitete i resurse. Razmislite da li je strateški akcioni plan Vaše organizacije realističan i dostižan. Možete zaključiti da je Vaš strateški plan moguće ispuniti sa resursima koje već posedujete ili da to nije moguće. U tom slučaju, morate doneti neke od sledećih odluka pre nego što završite kreiranje svoje strategije:
-
Da li je moguće da uvećate resurse kako biste ostvarili svoj strateški plan i na koji način?
-
Ako nije, pred Vama su teški izbori i odluke o dodeli prioriteta nekim strateškim ciljevima u odnosu na druge. Budite hrabri pri donošenju odluka.
SAVETI I TRIKOVI ZA STRATEŠKO PLANIRANJE
Sada ste spremni da razvijete strateški plan za svoju organizaciju. Zapamtite:
„Neuspeh u planiranju je planiranje neuspeha“
Alan Lakein
Na kraju, voleli bismo da podelimo sa Vama nekoliko principa koje treba da imate na umu kada razvijate svoj strateški plan:
- Ideja strateškog plana treba da bude podržana, a još bolje inicirana od strane top menadžmenta Vaše organizacije;
- Delite informacije o procesu – potrudite se da uključite sve relevantne osobe u Vašoj organizaciji od lidera do volontera. Razmotrite vašnost deljenja informacija o procesu sa Vašim partnerima, stejkholderima ili donatorima. Oni mogu doneti dodatnu vrednost vašem procesu planiranja i, što je još važnije, steći utisak da je taj proces i njihov;
- Učite na greškama iz prošlosti ili primerima drugih NVO. Ako posvetite vreme analiziranju prošlih grešaka ili reviziji strateških planova, uspeha i neuspeha drugih organizacija, biće Vam lakše da izbegnete greške i da kreirate bolji plan;
- Osim toga što ćete proces učiniti inkluzivnim, treba takođe da ga učinite praktičnim, jednostavnim i razumljivim za sve.
- Vrednost strateškog planiranja nije u posedovanju dokumenta, već u njegovoj praktičnoj primeni. Vodite se ovom idejom u Vašem svakodnevnom poslu!
- Jednom godišnje organizujte okupljanja sa ciljem revizije strateškog plana Vaše organizacije. Može se dogoditi da ste ostvarili svoje planove i sada treba da definišete nove ili da ste zaključili da dostizanje nekog cilja nije realno i da definicija cilja zahteva izmene.
- Budite odlučni! Neke odluke će Vam izgledati teško. Međutim, Vaš cilj de ispunite svoju viziju i zbog toga je ovakav pristup neophodan.
Ciljevi su direktno povezani sa ciljevima i treba ih izraziti konkretno, merljivo. Cilj je nešto što se može dokumentovati; to je činjenično i posmatrano. Ciljevi mere mere i rezultate / rezultate za koje ste odlučili da treba da postignete cilj.
Želimo Vam sreću u kreiranju Vašeg strateškog plana!