Počinjemo od vrednosti


Osnovne vrednosti su deo DNK Vaše organizacije. One definišu ono za šta se Vaša organizacija zalaže, označavaju očekivana i idealizovana ponašanja i veštine.


Vrednosti Vaše organizacije čine suštinu njene kulture. Vrednosti su fundamentalne, dugotrajne i delotvorne. Kada donosite odluke i određujete prioritete, vredosti Vam pomažu da odredite na šta će organizacija trošiti svoje vreme (i novac).


Ali pre nego što odredimo vrednosti, treba da znate dve stvari:

  1. Ne postoji jedan pravi način da se to uradi. Iako postoje određene smernice, svaka organizacija ima svoju priču kada se radi o vrednostima.
  2. Ne treba samo da definišete vrednosti. Treba i da ih živite.


Kako onda da odredite vrednosti Vaše organizacije? Evo jednog primera:

Kao kad planirate bilo koji događaj, počnite od definisanja svoje namere: iskoristite događaj/sastanak/radionicu da se povežete kao organizacija i definišete svoje osnovne vrednosti. Na primer, možete da odete u šetnju u obližnju šumu ili neko drugo mesto u prirodi i da nakon nje imate radionicu oko logorske vatre (naravno, nemojte ovo pokušavati ako niko od vas nema iskustva sa pravljenjem logorske vatre).


Postoji nekoliko dobrih strana ovog načina dolaska do osnovnih vrednosti organizacije:


Prvo – ako radionicu napravite posle nekoliko sati šetnje i druženja, bićete u pravom raspoloženju da diskutujete o vrednostima Vaše organizacije.


Pored toga, koristeći okruženje koje se razlikuje od vašeg svakodnevnog, moći ćete da razmišljate jasnije i lakše se fokusirate na on što je važno.


Konačno, ako verujete u misticizam ili sile univerzuma, može se reći da definisanje Vaših osnovnih vrednoti dok pravite logorsku vatru ima moćnu simboliku – loženje i održavanje vatre je ključni pokretač razvoja civilizacije, a vaše vrednosti su glavni pokretač vaše organizacije.


☞ Što se tiče same radionice, ona može teći na sledeći način:

  1. Nabacite ideju o nekoj vrednosti i diskutujte o njoj;

  2. Zapišite ako ta ideja ima potencijal i nastavite da razgovarate dalje;

  3. Ponovite proces;

  4. Pregrupišite vrednosti i pročitajte glasno to što ste do sada smislili;

  5. Diskutujte ponovo, specificirajte i proverite da nema preklapanja;

  6. Ostavite listu da odstoji nedelju dana pa ponovo prođite kroz nju.


☞ Evo nekoliko pitanja koja mogu da Vam pomognu u razmišljanju:

  • Šta nam je važno?

  • Šta nas je okupilo i još uvek nas drži zajedno?

  • Šta će nam biti vodilja kad se suočimo sa teškim odlukama?

  • Šta mi se sviđa u oblasti i načinu rada organizacije?

  • Na koje delove organizacije sam ponosan/-na?


☞ Evo nekih pitanja koja Vam mogu pomoći u rafinisanju ideja:

  • Da li je to nešto u šta ćemo i dalje verovati za 5 ili 10 godna?

  • Da li je to nešto što smo voljni da stavimo ispred zaposleih/volontera?

  • Da li je to nešto što možemo da primenimo na odnose sa svojim donatorima ili stejkholderima? Ili na unutrašnji razvoj? Ili razvoj projekata? Ili na sve to?

Na kraju, treba da dobijete nešto slično listi vrednosti koje smatrate najvažnijima. Nudimo vam primere nekih svetski poznatih kompanija kao inspiraciju:

  1. Fokusiraj se na korisnika, a sve ostalo će doći samo;
  2. Najbolje je da radiš jednu stvar ali stvarno dobro;
  3. Brže je bolje nego sporije;
  4. Demokratija radi na vebu;
  5. Ne moraš da sediš za radnim stolom da bi tražio odgovor;
  6. Možeš da zaradiš ne čineći zlo;
  7. Uvek negde postoji još informacija;
  8. Potreba za informacijama prelazi sve granice;
  9. Možeš biti ozbiljan bez odela;
  10. Odlično nije dovoljno dobro.
  1. Gradim jake veze i činim da Ritz-Carlton ima doživotne goste.
  2. Uvek odgovaram na iskazane i neiskazane želje i potrebe naših gostiju.
  3. Sposoban sam da kreiram jedinstvena, nezaboravna i lična iskustva za naše goste.
  4. Razumem svoju ulogu u postizanju ključnih faktora uspeha, poštovanju društvene odgovornost i stvaranju Ritz-Carlton magije.
  5. Konstantno tragam za prilikama da unesem novine i unapredim Ritz-Carlton iskustvo.
  6. Odmah rešavam sve probleme gostiju.
  7. Kreiram radno okruženje timskog rada i lateralnih usluga tako da izlazim u susret potrebama naših gostiju u kolega.
  8. Imam priliku da konstantno učim i napredujem.
  9. Uključen sam u planiranje posla koji na mene utiče.
  10. Ponosan sam na svoj profesionalni izgled, govor i ponašanje.
  11. Štitm privatnost i bezbednost naših gostiju i svojih kolega kao i poverljive informacije i sredstva kompanije.
  12. Odgovoran sam za beskompromisnu čistoću i stvaranje sigurnog i bezbednog okruženja.
  1. Hajde da budemo odlični. Da stvaramo odlične proizvode, pričamo odlične priče, pružamo odlične usluge i gradimo odličan tim.
  2. Bez njeg ne možemo biti tim.
  3. Ni jedan pojedinac nije veći od brenda – Tim. Čak ni sportisti.
  4. Od jednog dolara napravi tri. Moramo biti kreativni sa resursima koje imamo.
  5. Pomozi drugima. Volonterizam i služenje drugima je važan deo naše misije.
  6. Kreći se sa svrhom. Sve što radimo je deo svesne dugoročne strategije/vizije. Budi svestan kuda ideš.
  7. Zaštiti kulturu UA ali prihvati promenu. Evoluiraj i unosi novine. Mi se potpuno menjamo kao kompanija na svakih 6 meseci i ne možemo da koristimo kulturu kao izgovor da ne menjamo proizvod, proces ili ljude.
  8. Budi skroman i ostani željan napretka. Niko nam ništa neće pokloniti. Moramo da zaradimo svaki dan.

Obratite pažnju na to kako su sve gore navedene vrednosti specifične i delotvorne. One doprinose definisanju kulture i podstiču određeni tip ponašanja u okviru organizacije.

Koristan link za još literature:

https://scottjeffrey.com/company-core-values/

8%
Buy now
српски