![](https://makeover.libero.org.rs/wp-content/uploads/2019/08/figure18-1024x576.png)
Počnimo tako što ćemo konsultovati „oca marketinga“ ili bar jednog od onih koji je najviše doprineo njegovom razvoju.
Figure 18 – Philip Kotler on importance of defining the target audience. Source:
https://quotefancy.com/quote/1556489/Philip-Kotler-There-is-only-one-winning-strategy-It-is-to-carefully-define-the-target
O čemu on to govori i kako je to vezano za NVO sektor?
![](https://makeover.libero.org.rs/wp-content/uploads/2019/08/figure19.png)
Hajde da konsultujemo još jedn relevantni izvor:
Jasno je da se pojam ciljne grupe ne vezuje samo za biznis. On se koristi za identifikaciju određenog broja ljudi koji imaju međusobno dovoljno sličnosti da se svrstaju u koherentnu grupu sa kojom možemo da komuniciramo i koja je nama kao organizaciji važna.
![](https://makeover.libero.org.rs/wp-content/uploads/2019/08/figure20.png)
Dakle, nemojte se plašiti termina „ciljna grupa“, ni njenih sinonima (ciljno tržište, ciljni segment, ciljna publika, ciljna niša).
Bez obzira na fazu koja se koristi, oni svi znače isto – onu gore pomenutu koherentnu grupu sa kojom možemo da komuniciramo i koja je nama kao organizaciji važna.
Ovaj koncept je važan jer identifikacijom ciljne grupe pomažete svojoj organizaciji da razvije efektivnu strategiju komunikacije.
Da ponovimo još jednom:
Ciljno tržište predstavlja grupu ljudi koja ima slične potrebe ili karakteristike kojoj se Vaša organizacija trudi da bude od koristi.
A čar target marketinga je u raslojavanju velikih i malih, onih koji imaju resurse i onih koji nemaju.
Zapravo, ciljno tržište olakšava mailm kompanijama da se takmiče sa velikim, inovatorima da prodru na tržište, i start-up kompanijama da doniju prednost na d svojom konkurencijom. Ovo je takođe važno u NVO sektoru.
GRANA – CILJNE GRUPE – IZBOR CILJNE GRUPE
Ako ste ikada sanjali o tome da budete privatni detektiv, evo vaše šanse!🕵️♂️
Kako odrediti ciljnu grupu?
Zapamtite, vaša glavna misija je da suzite svoju publiku na prepoznatljivi segment koji može jasno da se definiše kroz neki set karakteristika.
Dakle:
- Posmatrjate svoju trenutnu publiku/pratioce …
- Proverite kakva Vam je „konkurencija“ – organizacije u istoj oblasti rada ili u nekoj drugoj oblasti rada ali sa sličnim osnovnim vrednostima. Možda ćete shvatiti da imate sličnu ciljnu grupu kao H&M, Apple ili IKEA.
- Analizirajte svoje usluge – koji su njihovi prepoznatljivi elementi i kako ih vaša publika koristi?
- Odaberite ciljnu grupu sa određenim demografskim karakteristikama – starost, lokacija, rod, primanja, obrazovanje, zanimanje, etničko poreklo…
- Analizirajte psihološke karakteristike svoje ciljne grupe – ličnost, stavovi, vrednosti, interesovanja/hobiji, životni stil, ponašanje.
Ili, drugačije rečeno:
5 pitanja za odabir ciljne grupe
Ko: Počnite sa pitanjem ko će kupovati/koristiti Vaše usluge i čija će Vam podrška biti potrebna. Da li su to deca, tinejdžeri, milenijalci ili bejbi bumeri? Da li su muškarci ili žene? Gde oni idu i šta rade? Budite fleksibilni i rzmišljajte o tome šta je važno za Vašu organizaciju. Nečiji godišnji prihodi mogu biti potpuno irelevantni za Vaš cilj, ali zato njihov izbor muzike može biti ključan. #samokažemo
Šta: Koji tip proizvoda i usluga oni sada koriste i šta od njih očekujete? Da li se Vaše usluge uklapaju u njihove potrebe?
Kada: Kada će oni korititi usluge? Da li je to svakodnevno ili retko? U kojim prilikama?
Gde: Gde oni žive? Gde koriste Vaše usluge?
Zašto: Da li koriste Vaše usluge jer su im potrebne ili da bi nešto dokazali, da bi se hvalili ili imali neku drugu psihološku satisfakciju?