Kao što nema jedinstvene definicije za pojam strategije, tako nema ni za strateško planiranje. Ne potoji jedinstvena najbolja metodologija za ovaj proces i on uglavnom varira od organizacije do organizacije. Međutim, kroz analizu prakse u omladinskim organizacijama širom Evrope, sastavili smo metodologiju čiji su se koraci pokazali kao uspešni. Bez obzira na to, uvek treba da budete otvoreni za nove ideje svog tima i da pokušate da ovaj pristup prilagodite Vašoj organizaciji i njenim potrebama.
Strateški plan se sastoji od nekoliko elemenata koji se mogu svesti na pronalaženje odgovora na sledeća pitanja:
Ko smo mi?
Gde je sada naša organizacija?
Gde bismo želeli da budemo u budućnosti?
Šta moramo da uradimo da bismo do tamo stigli?
Kroz sledećih nekoliko strana ćemo Vas voditi kroz ova pitanja i ponuditi Vam metodologiju koja će Vam pomoći da na njih odgovorite.
Savet: Kada razvijate strateški plan u svojoj organizaciji treba da razmislite o uključivanju u ovaj proces svih koji imaju veze sa organizacijom. Ovo podrazumeva sve od top menadžmenta do volontera ali takođe i korisnike vaših usluga, sve relevantne zainteresovane strane i donore (ako je moguće). Uključivanjem svih njih:
Nema pravila o načinu uključivanja svih ovih osoba u proces, ali sada kada imate na umu da je ono važno, doći ćete do zajedničkog rešenja kroz razgovore sa svojim timom.
-
Pomažete da strategija bude relevantna i realistična;
-
Gradite razumevanje i poverenje između svih uključenih strana;
-
Delite vlasništvo nad strategijom, što čini sve učesnike više posvećenim.
A sada počnimo da pravimo strateški plan Vaše organizacije!